Mainos
Mainos

Kaksi hauskaa tapaa päästä parempaan kuntoon

Kaksi hauskaa tapaa päästä parempaan kuntoon

Erinäisistä syistä johtuen suuri osa suomalaisista ei harrasta tarpeeksi liikuntaa. Tarpeellinen liikunnan määrä olisi kuitenkin äärimmäisen tärkeää. Hyvä fyysinen kunto auttaa paitsi jaksamaan paremmin arjessa, sillä on myös positiivisia vaikutuksia henkiseen puoleen ja itsetuntoon.

Suositeltu liikunnan määrä (linkki: https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/liikunta/liikuntasuositukset) vaihtelee henkilön mukaan, mutta vähäinenkin liikuntaa vaikuttaa selvästi hyvinvointiin.

Usein kun liikunnasta karsitaan, vedotaan kiireeseen tai siihen, että miellyttävää liikkumistapaa ei tunnu löytyvän. Onneksi liikkumiseen on kuitenkin lähes yhtä monta tapaa kuin on ihmisiäkin, eikä tehokkaan treenin tarvitse kestää 15 – 30 minuuttia kauempaa.

 

Trampoliinitreeni sopii koko perheelle

Trampoliinit (linkki: https://preeco.fi/166-trampoliini ) ovat etenkin lasten ja nuorten suosiossa. Kesäisin todella monien talojen ja asuntojen pihoja koristaa trampoliini. Harva kuitenkaan tietää, että trampoliini voi olla todella tehokas treenilaite aivan koko perheelle. Parasta on että lyhytkin hyppiminen saa takuulla hymyn kaikkien kasvoille.

Trampoliinilla treenaaminen voi olla jopa 70 kertaa tehokkaampaa kuin hölkkääminen, jota useat ihmiset pitävät tylsänä. Aerobisen kunnon lisäksi trampoliinilla treenaaminen kehittää koordinaatiokykyä ja tasapainoa. Varsinkin aloittelijat varmasti huomaavat että jo parin minuutin treeni saa hien virtaamaan.

Trampoliinit mahdollistavat vaikka minkälaisten temppujen tekemisen, mutta liikkeelle kannattaa lähteä oikean tekniikan treenaamisesta. Keskivartalon lihakset aktivoimalla asento saadaan hyvin tuetta, eikä selkä rasitu liikaa. Vatsalihasten aktivointi takaa myös intensiivisemmän treenin.

Myös alastuloa kannattaa treenata. Ei haittaa vaikka aina ei laskeutuisi jaloilleen, aina ei ole tarkoituskaan, tärkeää on kuitenkin ettei vahingossakaan laskeudu niska edellä.

Trampoliineja löytyy monissa eri ko’oissa, joten kaikille pihoille löytyy sopiva. Jos omaa pihaa ei ole voi trampoliinin korvata airtrackilla tai vaikka hyppynarulla.

Trampoliinia ostaessa kannattaa valita malli, jonka mukana toimitetaan turvaverkko. Trampoliini turvaverkolla tekee hyppimisestä turvallisempaa kaikille perheenjäsenille. Laadukkaat trampoliinit löydät esimerkiksi Preeco.fi verkkokaupan vapaa-ajanosastolta (linkki: https://preeco.fi/528-urheilu-vapaa-aika ).

 

Crosstrainer treenaa nopeasti koko kropan

Crosstrainer (linkki: https://gorillasports.fi/crosstrainer ) yhdistää juoksumaton ja kuntopyörän parhaat ominaisuudet, ja samalla se treenaa ylävartalon timmiin kuntoon.

Crosstrainerilla treenataan seisten, mutta askelluksen liike on pehmeä ja ellipsinen. Tästä syystä se on erittäin nivelystävällinen treenilaite, joka soveltuu hyvin myös aloittelijoille ja kuntoutujille. Pehmeän liikkeen ansiosta kroppa ei myöskään kärsi iskusta ja tärinästä, kuten esimerkiksi juostessa.

Crosstraineria voidaan käyttää pelkästään kävelyliikkeeseen, mutta siinä on myös pitkä otekahvat, joilla kädet voidaan ottaa kätevästi mukaan treeniin. Tämä synnyttää syvempää liikettä myös yläselkään ja hartioihin, joka sopii erinomaisesti päätetyöskentelijöille.

Koska crosstrainertreeni ottaa tehokkaasti koko kroppaan, voidaan treeni suorittaa myös nopeasti. Hiki nousee otsalle alta aikayksikön, ja tämä mukava treenimuoto takuulla myös koukuttaa.

Crosstrainereissa on myös eritasoisia vastuksia, joten alkuun pääsee erittäin helposti, ja kun kunto kohenee, on vastusta helppo nostaa. Helppo vastuksensäätö mahdollistaa kätevästi myös esimerkiksi intervallitreenaamisen.

Saat kaikki kuntosalilaitteet kätevästi kotiin kannettuna Gorilla Sportsin verkkokaupasta (linkki: https://gorillasports.fi/kuntosalilaitteet ).

Mainos

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML tägejä ja attribuutteja:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>