Uutiset

Ratikan koeajot lähestyvät keskustan tuntumaan saakka

Syyskuussa otetaan käyttöön uusi koeajoalue, joka ulottuu Turtolasta Tammelaan. Ratikalla ajetaan aluksi kävelyvauhdilla ja nopeutta lisätään asteittain.

Ratikan koeajot lähestyvät keskustan tuntumaan saakka

Ratikkaa on nähty Tampereen katukuvassa maaliskuusta lähtien. Aluksi Tampereen uutta raitiotiejärjestelmää testattiin Hervannassa sijaitsevan raitiotievarikon ja Turtolan välillä Saksasta tuodulla, käytetyllä raitiovaunulla. Ensimmäinen Tampereen oma Ratikka saatiin Tampereelle toukokuun lopulla ja sillä päästiin aloittamaan koeajot katuverkolla heinäkuun alussa. Syyskuussa otetaan käyttöön uusi koeajoalue, joka ulottuu Turtolasta Tammelaan. Alueeseen kuuluvat Hervannan valtaväylä Turtolasta lähtien, Rieväkatu, Sammonkatu, Itsenäisyydenkatu asematunnelille asti sekä Teiskontielle ja Kaupinkadulle saakka.

Ratikalla ajetaan aluksi kävelyvauhdilla ja nopeutta lisätään asteittain. Raitiotien liikennöintinopeuden mukaisia koeajoja tehdään koko osuudella, kaikilla raitiotiekaduilla. Enimmillään nopeus on 60 km/h Turtolan ja Rieväkadun välillä.

Koeajoviikolla liikenteen sujuvuus varmistetaan tarvittaessa liikenteenohjaajilla Turtolan ja Tammelan välisellä osuudella. Muiden tielläliikkujien tulee siis kulkea ensisijaisesti liikenteenohjaajien opasteiden mukaisesti, myös silloin kun liikennevalot ovat päällä. Alueelle pystytetään myös opastekylttejä, joilla muistutetaan koeajojen olevan käynnissä. Varikon ja Turtolan välisellä osuudella raitiovaunu kulkee liikennesääntöjen mukaisesti, joten siellä liikenteenohjaajia ei käytetä.